آموزش پیشرفته ی ویندوز

آموزش پیشرفته ی ویندوز

آموزش پیشرفته ی ویندوز حتی لینوکس
آموزش پیشرفته ی ویندوز

آموزش پیشرفته ی ویندوز

آموزش پیشرفته ی ویندوز حتی لینوکس

ترفندهای ویندوز 7


در این قسمت با هم چند تا از ترفند های مفید رو در ویندوز 7 بررسی میکنیم ، با ما به روز باشید

آمارها نشون میده که در حال حاضر حدود 30 درصد از کاربران ایرانی از آخرین نسخه ویندوز یعنی ویندوز 7 استفاده می کنن و این آمار بیانگر اونه که ویندوز 7 داره به سرعت جای خودش رو در بین کاربران ایرانی باز می کنه و خیلی از کاربرا دارن از امکانات ، امنیت ، پایداری بیشتر و گرافیک زیباتر ویندوز 7 استفاده می کنن

اما مثل هر سیستم عامل دیگه ای ویندوز 7 هم قسمت های ناشناخته ی زیادی داره که هنوز خیلی از کاربران و حتی کاربرای حرفه ای از اون اطلاع ندارن .

دونستن این موارد علاوه بر اینکه امکانات جالبی در حین کار به ما میده ، بعضی از کارها رو ساده تر می کنه و در عین حال ، کار با ویندوز رو هم لذت بخش تر می کنه . ما هم در این بخش قصد داریم چند تا از این نکات رو که هم ساده باشن و هم کاربردی به شما معرفی کنیم . سعی کردیم از نکات ساده تر شروع کنیم و کم کم به مواردی اشاره کنیم که شاید برای کاربران حرفه ای جذاب تر باشه .


برای شروع ، میریم به سراغ منوی شروع یا استارت ویندوز .

بعد از ویندوز XP تغیرات زیادی در منوی استارت ویندوز به وجود اومد و این تغییرات در ویندوز 7 کامل شد . یکی از تغییرات ایجاد شده تو ویندوز 7  ، اضافه شدن کادر جستجو در منوی استارته . شما با زدن آیکن استارت یک کادر جستجو می بینید که می تونید توی اون به دنبال برنامه هایی که نصب کردید و همینطور نرم افزار های داخلی ویندوز بگردید و به راحتی اونها رو پیدا و استفاده کنید . مثلا اگر برنامه word آفیس رو می خواید اجرا کنید نیازی به رفتن به منوی نصب برنامه ندارید و با تایپ word در کادر جستجو می تونید اون رو پیدا و اجرا کنید . یا مثلاً برنامه Sticky Note که از برنامه های داخلی ویندوز 7 هست به راحتی از طریق این کادر پیدا و اجرا میشه . این کادر امکان جستجو تو منو های داخلی تر مثل قسمت های مختلف کنترل پنل داره رو هم که البته اطلاعات پیدا شده از هر بخش رو به صورت دسته بندی شده نمایش می ده تا شما راحت تر اون رو تسخیص بدید . حالا که اسم برنامه Sticky Notes اومد ، بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که Sticky Notes یکی از برنامه های داخلی ویندوز هفته که برای یادآوری کارا ، خیلی خوبه . با اجرای برنامه یه صفحه کوچیک شبیه کاغذ یادداشت چسب دار ، برای شما ظاهر میشه  و می تونید مثلاً ساعتهایی که باید قرص بخورید ، یا کاری که فردا اون رو انجام بدین ، روش بنویسید . این یادداشت به دسکتاپ شما می چسبه و چون همیشه جلو چشتونه ، دیگه خیالتون راحته که اون موضوع رو فراموش نمی کنید.

وقتی که تعداد زیادی پنجره باز کردید و به دنبال این هستید که به سراغ دسکتاپتون برید و از اونجا فایلی رو بردارید راههای مختلفی برای دسترسی به دستکتاپتون دارید . راههایی مثل زدن کلید های "ویندوز" و D در ویندوز های قبلی وجود داشت . اما تو ویندوز 7 راههای جالب دیگه ای هم اضافه شده . اول اینکه به گوشه سمت راست و پایین صفحه برید که با این کار صفحه دسکتاپ شما نشون داده می شه و اگر کلیک کنید همه پنجره ها کوچیک میشن و شما دسکتاپتون رو می ببینید .

بد نیست این رو هم بدونید که اگه پنجره ای رو لازم دارید می تونید اون رو از قسمت نوار عنوان با موس بگیرید و چند بار تکون بدید تا همه پنجره های دیگه به قسمت نوار وظیفه برن . با تکرار این کار همه پنجره ها به وضعیت قبلشون بر می گردن .

در ویندوز های قبلی در کنار کلید استارت آیکن هایی قرار گرفته بودن که اسم اون قسمت Quick Lunch یا دسترسی سریع بود و آیکن های برنامه هایی که با اونها بیشتر کار داشتیم رو می تونستیم در این قسمت قرار بدیم .

در ویندوز 7 این بخش تغییر کرده ،

اما شما می تونید برنامه هایی رو که می خواید دسترسی سریع تری به اونها داشته باشید در این قسمت قرار بدید . یعنی آیکن اونها رو بکشید به این قسمت . اما باید بدونید که ترتیب قرار گیری این آیکن ها هم اهمیت داره . چرا که برای راحت تر شدن دسترسی به این برنامه ها کلید های میون بر پیش فرض در نظر گرفته شده و شما با گرفتن کلید ویندوز و شماره های 1 تا 9 می تونید هر کدوم از برنامه هایی که در این قسمت قرار گرفتن رو اجرا کنید و دیگه نیازی به موس هم ندارید .

اگر موقع کلیک راست روی فایلی بخواید گزینه های بیشتری مثل پوشه های library ، Picture و ... رو ببینید ، باید زمانی که می خواید روی فایل راست کلیک کنید کلید شیفت رو نگه دارید و بعد راست کلیک کنید . حالا اگر روی گزینه Send to برید می بینید امکان ارسال فایل به قسمت های بیشتری وجود داره و گزینه های جدیدی به این بخش اضافه شدن .

نصب و تنظیم درست کارت گرافیک و مانیتور ، میتونه تاثیر به سزایی روی عملکرد چشم و جلوگیری از خستگی یا ضعیف شدن اون داشته باشه .

اگر احساس می کنید متن های نوشته شده بر روی صفحه نمایش خوانایی مناسبی نداره می تونید با استفاده از یکی از نرم افزار داخلی ویندوز تنظیماتی رو انجام بدید که تاثیر خوبی تو خوانایی متن ها داره . این نکته به ویژه می تونه برای تایپیست ها و همینطور کسانی که مطالعاتشون رو از صفحه مانیتور انجام میدن مفید تر باشه . برای این کار از منوی استارت و در قسمت جستجو عبارت cttune رو تایپ کنید و با زدن اینتر وارد محیط برنامه بشید . این برنامه تو چند مرحله یه سری متن رو به شما نشون میده و ازتون میپرسه که خوندن کدوم متن براتون راحت تره ؟ بعد ، بر اساس جوابهای شما تصویر رو طوری تنظیم میکنه که بهترین حالت رو برای شما داشته باشه . البته باید بدونید که این نرم افزار زمانی بهتر کار می کنه که شما درایور کارت گرافیک و مانیتور خودتون رو به طور کامل نصب کرده باشید و ایرادی توی اون موارد نباشه .

یکی از برنامه های داخلی و پرکاربرد ویندوز ، ماشین حسابه اونه . ماشین حسابی که خیلیا با قابلیتهای جدید اون آشنایی ندارن .

کسانی که برای انجام محاسباتشون از ماشین حساب ویندوز استفاده می کنن باید بدونن که ماشین حساب ویندوز 7 خیلی بیشتر از یک ماشین حساب معمولی کار انجام میده .

شما می تونید با توجه به نوع کارتون از 4 مدل ماشین حساب استاندارد ، علمی ، ویژه برنامه نویسان و استاتیک استفاده کنید که هر کدوم از اینها امکانات مخصوص به خودشون رو دارن . برای انتخاب این 4 مدل ماشین حساب و همینطور دسترسی به یه سری امکانات دیگه مثل تبدیل واحدها به هم ، محاسبه تعداد روزهای بین دو تاریخ ، محاسبه میزان مصرف سوخت یا محاسبه اقساط وام ، باید به منوی View برید . همچنین اگر دکمه ی History رو در ماشین حساب فعال کنید ، عملیات انجام شده تون رو به صورت لیست در بالای صفحه مشاهده میکنید ، این برای وقتهایی که چند تا حساب رو پشت سر هم میخاین انجام بدین ، حسابی به کار میاد .


در ویندوز 7 برای راحت تر شدن کار ، به پنجره های ویندوز خاصیت آهن ربایی یا چسبندگی داده شده . به این معنی که اگه شما یه پنجره رو به سمت بالای صفحه ببرید ، اون پنجره به صورت تمام صفحه در میاد و بعد از اینکه به حالت تمام صفحه در اومد اگر بخواید که به حالت قبل برگرده کافیه قسمت نوار عنوان اون پنجره رو بگیرید و به سمت پایین بیارید . همینطور اگر دو تا پنجره دارید ، مثلا دو تا عکس یا دو تا فایل ورد و می خواید اونها رو با هم مقایسه کنید می تونید هر دوی اونها رو باز کنید و یکی از اونها رو به سمت چپ و اون یکی رو به سمت راست ببرید و ببینید که ویندوز چطوری خودش در قرار گیری پنجره ها در کنار هم به شما کمک می کنه و اونها رو خیلی مرتب در کنار هم قرار میده .

یکی از امکانات جدید ویندوز 7 اضافه شدن یک لیست برای نرم افزار هاییه که شما معمولا با اونها سر و کار دارید . اگر شما بر روی برنامه هایی که در قسمت Quick Lunch قرارداره کلیک راست کنید ، منویی باز میشه که معمولا از چند قسمت تشکیل شده و البته برای هر برنامه متغیره . اولین قسمت مربوط به فایل هاییه که شما اخیرا اونها رو باز کردید . قسمت بعدی مربوط به یه سری امکانات برنامست که در اینجا قرارداده شده که دسترسی سریعتری بهشون داشته باشید . البته در مورد نرم افزار های مختلف گزینه های متفاوتی به این منو اضافه میشه . مثلا در مورد برنامه internet Explorer وقتی روی اون کلیلک راست می کنید علاوه بر برگه هایی که اخیرا استفاده کردید می تونید یک برگه جدید باز کنید .

یک امکان دیگه هم در این بخش وجود داره که می تونه خیلی کاربردی باشه . بارها پیش اومده که شما در بین فایل های مختلفی که استفاده می کنید ، از بعضی از فایل ها بیشتر استفاده می کنید و دوست دارید یه جوری به اونها دسترسی سریع تری داشته باشید .

بعضی کاربرا عادت دارن این فایلها رو بذارن روی دسکتاپشون . واسه همینم صفحه مانیتورشون بیشتر به کمد آقای وُپی شبیهِ تا دسکتاپ کامپیوتر . اما راه بهتری هم هست . بعد از اینکه لیست رو باز کردید فایلی که قبلا استفاده کردید و تمایل دارید که همیشه در دسترس باشه رو انتخاب کنید و در جلوی فایل علامتی که به شکل یه گیره هست و در مقابل اسم فایله انتخاب کنید تا این فایل همیشه در قسمت بالای لیست شما قرار داشته باشه . هر وقت هم که کارتون با این فایل تموم شد ، می تونید علامت گیره یا Pin رو دوباره انتخاب کنید تا به حالت قبلی برگرده . یه نکته ای هم که باید توجه داشته باشید اینه که در منوی استارت و ستونی که از نرم افزار های پرکاربرد برای شما درست شده هم این لیست دسترسی وجود داره و شما اونجا هم می تونید همین امکانات رو داشته باشید و همین تنظیمات رو هم انجام بدید .

تا حالا شده که لپ تاپ بگیرید و ببینید که فقط یه پارتیشن داره و همه فضای هارد رو هم به همون یه پارتیشن اختصاص داده ؟ اون وقت به دنبال یه نرم افزار می گردید که بتونه هارد شما رو به چند قسمت تبدیل کنه ؟ خب ! لازم نیست که شما این کار رو انجام بدید چون ویندوز 7 خودش این امکان رو داره !

برای اینکه بخواید هارد کامپیوتر خودتون رو تقسیم بندی کنید ، پارتیشن جدیدی بسازید و یا اندازه یک پارتیشن رو کم یا زیاد کنید می تونید از Disk management ویندوز 7 استفاده کنید . برای این کار در قسمت جستجوی منوی استارت عبارت Disk رو تایپ کنید و به دنبال عبارت
create and format hard disk partition بگردید و اون رو انتخاب کنید . یه راه دیگه هم اینه که روی My Computer کلیک راست کنید و عبارت Manage رو انتخاب کنید . با این کار یه پنجره باز میشه . در این پنجره از سمت چپ عبارت Disk management رو انتخاب کنید . حالا روی پارتیشنی که می خواید اون رو تقسیم کنید کلیک راست کنید و گزینه Shrink Volume رو انتخاب کنید .

بعد از کمی انتظار به شما پنجره ای نشون داده می شه و اطلاعاتی در مورد اون پارتیشنی که می خواید تغییرش بدید میده . مثل اینکه کل فضای پارتیشن شما چقدره و اینکه بعد از تغییر چقدر میشه . البته اینجا یه محدودیتی هست که حداکثر فضا رو برای پارتیشن جدید ، خود ویندوز تعیین می کنه . شما باید اینجا فضایی که می خواید به پارتیشن جدید اختصاص پیدا بکنه رو وارد کنید . در مرحله بعد شما برای این پارتیشن یه اسم می ذارید و اگه دلتون خواست اون رو فرمت کنید . این روش یه روش مطمئنیه ، چون خود ویندوز این کار رو انجام میده ، بنابراین احتمال اینکه خدای ناکرده اطلاعات شما آسیب ببینه ، خیلی کمتره .

یه نکته مهم اینه که اگه خواستید هارد یه لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی رو با این امکان تقسیم بندی کنید بهترین زمان بعد از نصب ویندوزه . چون اگر بعد از نصب برنامه ها و یا حتی تغییراتی که خود ویندوز ایجاد می کنه بخواید این کار رو انجام بدید ، ویندوز از فضایی که می خواد برای پارتیشن جدید استفاده کنید کم می کنه . این برنامه امکانات دیگه ای مثل حذف پارتیشن و یا افزایش فضای پارتیشن هم داره که البته به قدرت نرم افزار های مخصوص این کار نیست .

تاحالا شده که بخواید بدونید کامپیوتر یا لپ تاپ شما از لحاظ سخت افزاری چه نمره ای از ویندوز 7 می گیره ؟ خوب ویندوز دستگاه شما رو بررسی می کنه و به هر بخش جداگانه نمره میده ! البته نه از 20 ، بلکه از هفت و نه!

برای این کار روی My Computer کلیک راست می کنیم و گزینه آخر یا Properties رو انتخاب می زنیم . حالا در این صفحه به دنبال عبارت Rate This Computer میگردیم و اون رو انتخاب می کنیم . اگر برای اولین بار باشه که به این بخش وارد می شیم با صفحه ای روبرو می شیم که قسمت هایی مثل Processor و Memory رو داخل کادر قرار داده و در بالای اون کلید Rate This Computer رو میزنیم . با زدن این دکمه بعد از مدتی همون صفحه میاد و این بار یک سری عدد از 1 تا 7.9 در جلوی اونها قرار گرفته . بهتره که وقتی این کلید رو زدیم ، تا مشخص شده نمره ها ، هیچ کاری با کامپیوتر انجام ندیم .

یه نکته مهم اینه که اگر شما برای لپ تاپ می خواید این کار رو انجام بدید حتماً باید اون رو به برق متصل کنید و الا به شما پیغام خطا میده ، اما این عدد ها کجا می تونه مفید باشه ؟

یکی اینکه می تونید ببینید که هر قسمت کامپیوتر شما چه نمره ای گرفته و بیشترین ضعف در کجاست ؟ که اگه یه وقت خواستید کامپیوتر خودتون رو ارتقا بدید ، بدونید که از کجا باید شروع کنید و کدوم قسمت رو ارتقا بدید . یا مثلا اگه نمره هایی که به یه دستگاهی داده شده رو دیدید می تونید با توجه به نیازتون دستگاهی قوی تر و یا با امکانات سخت افزاری پایین تر رو انتخاب کنید . یه مورد استفاده کاربردی دیگه هم اینه که سازنده ویندوز برای هر کاربردی یه نمره تعیین کرده و مثلاً گفته نمره 2 برای کارهای اداری ، نمره 3 برای فعال کردن قابلیت های گرافیکی ویندوز و نمره چهار حداقل نمره لازم برای کار با نرم افزار های گرافیکیه که این عدد ها میتونه راهنمای خوبی برای شما در انتخاب سخت افزار باشه .

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی شنبه 25 مرداد 1393 ساعت 04:30 ب.ظ

عالی بابا تو دکترا داری

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد